top of page

גינות מעוצבות


אדריכלות נוף גינות מעוצבות

גינות מעוצבות הן גינות מלבלבות וחיות, גינות נקיות המעניקות הרגשה של רוגע ושקט ואווירה של חופש. במשך שנים רבות נבנו גינות מעוצבות בתקופות שונות ובמקומות שונים בעולם. כל גינה נבנתה בסגנון אחר ולמטרה אחרת, אך המכנה המשותף של כולן הוא האווירה הקסומה שמשרה הגינה על הנמצאים בה.

בעולם התפתחו סגנונות שונים של עיצוב גינות במשך מאות שנים. בתקופת הרנסנס אופיינו הגינות בשטחים גדולים שהקיפו ארמונות ווילות וכללו מדשאות, אגמים מלאכותיים, מזרקות ופסלים. הגנים האנגליים מאופיינים בשטחי נוף של גבעות וחורשות מלאכותיות המבטאות את השילוב בין הנוף הטבעי לנוף שנבנה מחדש וגינה יפנית מאופיינת בסדר ועיצוב קפדני, בעצי בונסאי ננסיים, זני במבוק שונים, בעצי מייפל ואזוב ועוד ובשימוש באלמנטים הלקוחים מהתרבות היפנית.

לגינות בישראל יש סגנונות שונים, חלקן מעוצבות בצורה מוקפדת והעצים והצמחים עומדים בהן כחיילים במסדר, חלקן מעוצבות במראה פראי, פחות פורמאלי ויותר משוחרר, אך כל סגנון שייבחר צריך לחשוף את הפוסע בגינה לשלל ריחות, לצבעים ולמרקמים מיוחדים ולהתאים לצרכים המיוחדים של בני הבית או של המשתמשים בגינה.

הגינה מהווה חלק מהבית, היא יוצרת מרחב והמשך לחיים שבבית ומוציאה את החוויה המשפחתית אל מחוץ לקירות הבית, אל מרחב הנמצא מתחת לכיפת השמיים, אך עדיין שייך למרחב הפרטי שלנו. גינות יפות הן גינות שגורמות לנו להרגיש בהן נוח ולהתפעל מהן כל יום מחדש.


גינות מעוצבות – איך נוכל לעזור לכם לעצב את גינת החלומות?

הקמה ועיצוב של גינות צריך לקחת בחשבון איך הגינה תיראה גם בעוד חמש עד עשר שנים ולהתאים את הצמחייה והמרכיבים האחרים לטווח רחוק. את הגינון והפיתוח יש לתכנן מתוך ראייה קדימה ובהתאם למידת התחזוקה שאתם רוצים או יכולים להשקיע בגינה.

אם אתם חולמים על דשא טבעי וירוק, על פרחים עונתיים, על עצי פרי ועל גינת תבלינים, כדי שהגינה תפרח גם בעוד שנה חשוב להשקיע בהשקיה ובתחזוקה שלה באופן קבוע. אם אתם לא יכולים לתחזק ולהשקות באופן קבוע, ותרו על החלום. במקום דשא חפשו חיפויים אחרים כמו חלוקי נחל, סוגים שונים של אבנים או דשא סינטטי ובחרו צמחים ופרחים עמידים שאינם מחייבים השקיה מרובה. אין גינה שאינה דורשת תחזוקה, אך יש צמחים שמספיק להשקות אותם פעם בשבוע או בעשרה ימים כמו צמחייה עשבונית, עצי ברוש, אורנים, פיקוס או עצי זית. כך יהיה קל יותר לשמור על גינה ירוקה.

למיקום הגיאוגרפי של הגינה ולמידת החשיפה שלה לשמש יש השפעה משמעותית בתכנון הגינה. חשוב לרכוש צמחייה שתתאים לאקלים של האזור שלכם. הקמת גינה בצפון שונה מהקמת גינה באזור המרכז קרוב לחוף הים, לדוגמה. גם עיצוב גינה בצפון צריך להתאים לאופי ולנוף הטבעי והפסטורלי של אזור הצפון. בכל סגנון עיצוב שתבחרו, חשוב להתאים אותו לאופי ולתנאי השטח המאפיינים את האזור.

לגודל הגינה יש תפקיד חשוב בבחירת הצמחים. בגינה קטנה לא מומלץ לשתול עצים המכים שורשים למרחוק כמו עצי פיקוס ואורנים, למשל, המתאימים לגינות שבהן יש מרחב גדול יותר. בעת בחירת הצמחים והעצים חשוב לקחת בחשבון לאיזה גודל הם צפויים להגיע ולהתאים אותם לגודל הגינה.

בחרו את עיצוב הגינה בהתאם לאופי שלכם. אם אתם אוהבים סדר ומראה נקי, בחרו בגינה מוקפדת ופחות פראית. גינה מסודרת תכלול חיפויי קרקע כמו חלוקי נחל, אבנים או טוף, אדניות וכדים שבהם ימוקמו הצמחים, שבילים מסומנים וערוגות מסודרות. גם העצים יהיו פחות נשירים. אבל אם אתם אוהבים להרגיש בטבע ולא מתרגשים מעלי שלכת הפזורים על הקרקע או מצמחייה בסגנון קצת פרוע, תוכלו לבחור בעיצוב כפרי או טרופי עם צפיפות גדולה יותר של צמחים ועם עצי הדר, עצי דקל או במבוקים.

שאלו את עצמכם מהו הייעוד של הגינה. האם היא תשמש למשחק של הילדים? אם כן משטח גדול של דשא, טבעי או סינתטי יכול להתאים. האם אתם חולמים על ישיבה ואירוח בגינה, אם כן, דאגו שתהיה פינה שתשמש לאירוח ולישיבה עם פרגולה להצללה ועם משטח אבן או דק שקל לנקות. אם אתם אוהבים לעבוד בגינה ולגדל בה ירקות, חשוב להקצות שטח גדול לערוגות ולסדר את הגינה ואת מיקום השתילים בהתאם לחשיפה לשמש.

תכנון תאורת גן הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב הגינה. תאורה נכונה עושה פלאים לגינה, היא מבליטה את היופי של הטבע ומוסיפה נגיעות של עיצוב. בעת תכנון התאורה יש להתייחס לכל החלקים השונים המרכיבים את הגינה, לתת מענה לפינת הישיבה, לאזורי המדשאות, לפי פינות הנוי ועוד.

צלילי פכפוך המים משרה שלווה ורוגע גם בגינה הנמצאת בלב העיר הסואנת. יש אלמנטים רבים המשלבים מים שאפשר להתקין בגינה כמו בריכה עם דגי נוי, בריכת שחייה, מזרקת מים או מפל מים מקיר או מסלע מעוצב ועוד.

כבר בשלב של הקמת הגינה תוכלו לראות איך החלום שלכם מתגשם ואיך הגינה שלכם הופכת מחלקת אדמה חשופה לגינה חדשה ומיוחדת. ייתכן ובהתחלה הגינה הצעירה תיראה לכם מעט חשופה, אך עם הזמן, הפרחים יפרחו, העצים יגדלו, אתם תתאהבו בגינה ואין כיף גדול יותר מאשר לשבת בגינה מעוצבת, להאזין לקולות של הטבע, להריח את הריחות ולבלות בהנאה בגינה מרגיעה, פסטורלית ומטופחת.


גינות מעוצבות הן מעשה אומנות. עיצוב הגינה דורש ידע רחב בעולם הצומח ובעולם העיצוב. כדי ליצור גינה מטופחת ומרשימה חשוב שהגינה לא תהיה עמוסה מדי, אך גם לא דלילה, חשוב לשלב עצים ופרחים המתאימים זה לזה מבחינה אסתטית, להתאים את עיצוב הגינה לגודל השטח, לתוואי שלו, לתנאי האקלים באזור ועוד. חשוב לעצב גינות יפות, אך חשוב לא פחות לתת משקל לניצול נכון של שטח הגינה, לנוחות הגינה וליצור מרחב שיהיה נוח ונעים לשבת ולהירגע בו.צברנו ידע וניסיון רב ואנו יודעים שכדי לעצב גינה מוצלחת עלינו לדייק בכל פרט בגינה. לכן בשלב הראשון ניפגש אתכם, נשמע את הבקשות שלכם, את החלומות שלכם, נקבע את המטרות של הגינה, נלמד את הצרכים הייחודיים ואת המרכיבים הסביבתיים ויחד נעביר את הרעיונות שלכם דרך העט אל השרטוט הראשון של הגינה, נבחר את הסגנון ונקבל החלטה איך לעצב את הגינה.עיצוב הגינה חייב להתחשב בתנאי האקלים, ישראל היא אומנם ארץ קטנה, אך במקומות שונים בארץ יש תנאים שונים, יש אזורים המאופיינים ברוחות עזות, יש אזורים הסובלים מתנאי לחות וחום בקיץ, יש אזורים עם גשמים רבים ועוד. חשוב להתחשב בתנאי השטח ולכן, ברוב המקרים תנאי האקלים יכתיבו את סגנון העיצוב.חשוב לשתול את הצמחים במרווחים מתאימים, לפי אופי גדילתם. יש סוגים שונים של צמחים, יש צמחים הגדלים מהר, יש הגדלים לאט, יש צמחים המתפשטים על האדמה ויש הצומחים לגובה, אפשר לשלב בין סוגי הצמחים השונים, אך מתוך הקפדה על מספר כללים

מאמרים נוספים

בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
bottom of page